گلایههای این روزهای مهتاب نصیرپور از وضعیت تئاتریها
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۵۰۵۵۴
آفتابنیوز :
این بازیگر و مدرس تئاتر از بیاعتنایی مدیران هنری نسبت به حل مشکلات جامعه تئاتری انتقاد کرد، از سرخوردگی جوانان فعال در تئاتر ابراز تاسف کرد و پیشنهادهایی را برای اجرای نمایش در فضای باز به عنوان یک گزینه مناسب در دوران کرونا و حتی خارج از این دوره ارایه داد.
نصیرپور که سالهاست سابقه تدریس بازیگری به هنرجویان جوان را دارد، با ابراز تاسف گفت: «حیف است جوانان ما با این همه آرزو و شور و شوق، به دلیل شرایط نابسامان تئاتر سرخورده و نومید شوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این بازیگر که سال گذشته با بازی در نمایش «عشق روزهای کرونا» تجربه اجرای تئاتر در فضای باز تالار وحدت را داشت، ادامه داد: «این روزها مدام صحبت از جغرافیای کشور ماست که در فضایی گرم و کمبارش واقع شده است که طبیعتا مشکلات بسیاری را ایجاد میکند ولی همین ویژگی، میتواند در عرصههای دیگر به عنوان فرصت تلقی شود.»
نصیرپور توضیح داد: «شرایط اقلیمی کشور ما به گونهای است که حدود هشت ماه گرم و بدون بارش داریم که میتواند زمینه مناسبی برای راهاندازی سالنهای روباز سینما و تئاتر باشد. همچنانکه در گذشته نیز اکران فیلم در سالنهای تابستانی بدون سقف مرسوم بوده است.»
این بازیگر با بیان اینکه تدارک اجرا در فضای باز هزینه عجیب و غریبی ندارد، افزود: «اجرا در فضای باز مساله پیچیدهای نیست نه بودجه کلانی میخواهد و نه مشکلات زیادی دارد. با انجام یکسری رایزنی با شهرداری میتوان فضاهایی را که قابلیت اجرای نمایش دارند، مشخص و آنها را برای فعالیت گروههای نمایشی آماده کرد. اطمینان دارم خود جامعه تئاتری میتواند ایدههای خوبی برای ایجاد فضای کار به متولیان هنری بدهد. هر چند متاسفانه مسئولان فرهنگی ما کمتوجه و بیاعتنا هستند. شاید بخشی از این وضعیت به این دلیل باشد که خود ما به عنوان جامعه تئاتری مطالبهگر نیستیم. تا زمانی هم که مطالبه و درخواستی نباشد، متولیان هم فکر میکنند مشکلی نیست و همه چیز امن و امان است.»
او با ابراز تاسف از کمتوجهی مدیران برای چاره اندیشی درباره وضعیت دشوار تئاتر اضافه کرد: «در تمام سالهایی که در تئاتر فعال بودهام، در هیچ دورهای این اندازه بیتوجهی و بیمسئولیتی از جانب متولیان فرهنگی ندیدهام. محدودیتهای دوران کرونا در کشور ما کوتاه مدت نخواهد بود. بنابراین لازم است به راهها و امکانهای جدید بیندیشیم که یکی از بهترین آنها اجرا در فضای باز است.»
او سپس از فضاهای متعددی سخن گفت که برای اجرای نمایش در مقابل سالنهای قدیمی تئاتر یا پارکهای گوناگون و حتی کافهها وجود دارند.
نصیرپور توضیح داد: «در حال حاضر در پارک دانشجو و دیگر پارکها، فضای مقابل تالار وحدت، حیاط تالار مولوی، فضای بیرونی فرهنگسرای نیاوران که اتفاق فضای بزرگی هم هست و بخصوص فضاهای باز پیرامون سالنهای قدیمی، فضای اجرای تئاتر وجود دارد. حتی در فصل سرما هم میتوان چادرهایی برای اجرای تئاتر برپا کرد که در هوای سرد و بارانی هم قابل استفاده باشند.»
نصیرپور با اشاره به نظرات گوناگونی که پیشتر درباره تعیین حریم مجموعه تئاتر شهر مطرح شد، اضافه کرد: «چندی پیش بحث ایمنسازی فضای بیرونی مجموعه تئاتر شهر مطرح بود و نظرات گوناگونی ابراز شد. یکی از راههای ایمنسازی این فضا اجرای نمایش است که هم به سالمسازی و فرهنگی شدن آن کمک میکند و هم رهگذران را کنجکاو خواهد کرد و به این شیوه میتوان تماشاگران بالقوهای را جذب تئاتر کرد.»
او با یادآوری اجرای نمایش «عشق روزهای کرونا» که سال گذشته در فضای بیرونی تالار وحدت انجام شد، خاطرنشان کرد: «ما این نمایش را در آن فضا اجرا کردیم که البته از نظر تامین دکور و لباس حمایتی از ما نشد و تنها حمایت انجام شده، در اختیار گذاشتن فضا بود ولی مرکز هنرهای نمایشی و شهرداری با همراهی یکدیگر میتوانند با مرزبندی کردن یکسری از فضاها و تامین صندلیهای تاشو به عنوان جایگاه تماشاگران، شرایط اجرای نمایش را فراهم آورند.»
این بازیگر با تاکید بر جمعی بودن هنرهایی مانند سینما و تئاتر ادامه داد: «این هنرها بدون تماشاگر معنایی نخواهند داشت و تنها با حضور تماشاگر است که کامل میشوند و معنا پیدا میکنند. ایجاد سالنهای بدون سقف هم بسیاری از گروههای تئاتری با دغدغه کمتری، حاضر به اجرای نمایش خواهند شد. هم تماشاگران با خاطری آسودهتر به تماشای تئاتر میآیند. به این ترتیب هم اشتغال جامعه تئاتری سر و سامانی پیدا میکند و هم در زمینه فرهنگسازی و سرگرم کردن مخاطبان توانستهایم اقدام موثری انجام بدهیم.»
این مدرس تئاتر اضافه کرد: «از آغاز همهگیری کرونا حدود یک سال و نیم میگذرد و با وضعیتی که در زمینه واکسیناسیون همگانی داریم، دستکم یک سال دیگر شرایط ما عادی نخواهد شد. ضمن اینکه به زودی تغییر دولت و کابینه را در پیش خواهیم داشت و طبیعتا تا استقرار مدیران جدید، چند ماهی را از دست خواهیم داد و متاسفم که هنوز هیچ راهکار مناسبی برای اشغال و کسب درآمد خانواده شریف تئاتر نشده است. کسانی که در این مدت با صبوری، شرایط بسیار سختی را تحمل کردهاند و لب به اعتراض نگشودهاند و این در حالی است که بخشی بزرگی از آنان در این مدت هیچ درآمدی نداشتهاند.»
مهتاب نصیرپور در پایان گفت: «ما مدام منتظریم ببینیم کشورهای دیگر چه میکنند در حالیکه شرایط ما با آنها متفاوت است. آب و هوای کشور ما و شور شوقی که جوانان و دانش آموختگان تئاتر ما دارند، با دیگر کشورها تفاوت دارد و اگر فکری برای اشتغال این جوانان نکنیم، جز سرخوردگی، نتیجهای نخواهد داشت.»
منبع: خبرگزاری ایسنامنبع: آفتاب
کلیدواژه: مهتاب نصیرپور تئاتر جامعه تئاتری اجرای نمایش فضای باز کشور ما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۰۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گلایه از وضعیت شتابدهی در حوزه زیست فناوری/اخذمجوزها محصول را منقضی میکند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، امروزه از میکروبها در صنایع غذایی، دارویی و تولید انواع واکسن و صنعت معدن، مکملهای دام طیور و آبزیان استفاده میشود.
یکی از شتابدهندههای تخصصی حوزه زیست فناوری غذایی، میکروبی و پروبیوتیک ایران توسعه استفاده از میکروارگانیسمها در صنایع مختلف را جزء اهداف اصلی خود قرار داده و با شناسایی و حمایت از طرحهای این حوزه، گامهای اساسی برای رشد این صنعت برداشته است.
مهدی پورشاکر میبدی، دانشجوی دکترای زیست فناوری میکروبی و مدیرعامل این شتابدهنده در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: این شتابدهنده فعالیت خود را سال ۱۳۹۷ آغاز و مجوز شتابدهی را نیز سال ۱۳۹۸ از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری دریافت کرده است.
وی افزود: در ابتدای تأسیس این مجموعه، اعضای هیئت مدیره به این نتیجه رسیدند که اکوسیستم زیست فناوری کشور به خصوص حوزه صنایع غذایی، بیوتکنولوژی و پروبیوتیکها، جای رشد و پیشرفت بسیار خوبی دارد و میتواند گردش اقتصادی خیلی بالایی برای کشور به همراه بیاورد.
به گفته پورشاکر، از اينرو پلتفرمی پیرامون تک ژن زیست و غذاهای فراسودمند طراحی کردیم و براساس روابطی که با انجمن پروبیوتیک داشتیم و زیرساختهای صنعتی، علمی و آزمایشگاهی که وجود داشت، سعی کردیم خدمتی به افراد علاقمند این حوزه ارائه دهیم.
وی افزود: ما برای راهاندازی این شتابدهنده مدلهای مختلف دنیا را بررسی کردیم و در نهایت به صورت استارتاپ استودیو_که کارخانه استارتآپ یا استودیوی سرمایهگذاری نیز شناخته میشود_فعالیت را آغاز کردیم و به سراغ دانشگاهها، مراکز عملی و انجمنهای مختلف رفتیم.
وی گفت: خودمان به تیمها ایده دادیم و از آنها حمایت کردیم تا به محصول برسند.
پورشاکر خاطرنشان کرد: در دوره نخست با ۶ تیم فعالیت را آغاز کردیم؛ خروجی این کار ایجاد ۶ تیم، ۳ محصول و ۲ شرکت بود.
مدیر این شتابدهنده با بیان اینکه موفقیت این دوره الگویی برای تیمهای بعدی شد و نقشه راه موفقی را برای ما ایجاد کرد، گفت: در دوره دوم با ۱۸ تیم فعالیتمان را آغاز کردیم که تقریباً اواخر سال۱۴۰۱ فعالیت این دوره به اتمام رسید. در این دوره نیز برای ۱۰ تیم جذب سرمایهگذاری انجام شد. ۷ الی ۸ تیم نیز در حال مذاکره با سرمایهگذاران هستند.
وی ادامه داد: دوره سوم را نیز با حمایت از ۲۵ تیم آغاز کردهایم. این تیمها نیز اکنون در حال گذراندن دوره شتابدهیشاناند.
وی به نحوه حمایت این شتابدهنده از شرکتها و تیمها پرداخت و در این خصوص گفت: شتابدهنده دو نوع خدمت ارائه میکند. یک سری از خدمات نقدی یا مالی و خدمات دیگر غیر نقدی هستند. ما بر اساس نوع طرح، نوع همکاری و میزان مشارکت تیمها و میزان هزینهها، این تیمها را حمایت میکنیم.
طولانی بودن فرایند اخذ مجوزها منجر به شکست محصولات میشود
پورشاکر به پارهای از مشکلات این شتابدهنده برای اجرای طرحها اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بحث رگولویشن (قانونگذاری بر فرآیندی) یکی از بزرگترین مشکلات و معضلاتی است که اغلب شرکتهای بزرگ فعال در حوزه زیست فناوری با آن مواجهاند.
وی با بیان اینکه این قانون وجود دارد ولی وقتی محصولی توسعه پیدا میکند، برای ورود به بازار عمری دارد، گفت: تا زمانی که جامعه تشنه آن محصول است باید وارد بازار شود. اگر محصول تولیدی وارد بازار شود، صاحب فناوری برنده میشود و هزینههایی که صرف آن محصول کرده است به نتیجه میرسد.
وی گفت: اما اگر از مدت زمان ارائه آن محصول بگذرد، شرکت تولیدکننده هر هزینهای که صرف کرده است، سوخت میشود.
مدیرعامل این شتابدهنده ادامه داد: متأسفانه گاهی آنقدر این فرایندها زمان بر است که محصول پس از اخذ مجوز دیگر در بازار خریداری ندارد. به عنوان مثال ما محصولی را برای تقویت و مقاومت دربرابر بیماری کرونا توسعه دادیم، محصولی که بسیار مؤثر بود و نتایج کارآزمایی این ادعا را اثبات کرده اند، اما فرایند اخذ مجوز آن به قدری طولانی شد که دیگر کرونایی نبود. عملاً هزینههایی که ما صرف این پروژه کردیم هدر رفت.
وی یادآورشد: ما ایدههای بزرگ دانش بنیان و نوآوریهای زیادی راهاندازی کردیم تا محصولات بومیسازی و به بازار عرضه شوند. برخی از محصولات نیز برای نخستین بار توسط پژوهشگران این مجموعه طراحی و تولید شده اند.
وی گفت: برای اینکه رو به استفاده از این محصولات بیاوریم باید دو نکته رعایت شود. یک، باید فرهنگسازی شود. دوم، باید ریسکهایی که احتمالاً برای مصرفکننده به وجود میآید را پوشش دهیم. این دو کار از جمله کارهایی است که از دست شرکتهای کوچک و حتی شرکتهای بزرگ بر نمیآید و نمیتوانند فرهنگسازی کنند که مردم پروبیوتیک مصرف کنند.
اقتصاد دریا در ایران مغفول باقی مانده است
وی اظهار کرد: یکی از شاخصترین محصولات این مجموعه در ارتباط با واکسنهای حوزه آبزیان است. ایران یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده محصولات آبزی پروری؛ ماهیان گرم آبی و سردآبی است، اما متأسفانه اقتصاد دریا که یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیاست در کشور مغفول مانده است.
وی اضافه کرد: ما خیلی خوب میتوانیم روی این مسئله خودی نشان بدهیم. زمانی که تجربه کشورهای مشابه دنیا را بررسی میکنیم، نروژ یکی از بزرگترین کشورها در این حوزه است و صد در صد به پیشگیری رو آورده است و با استفاده از طراحی و واکسیناسیون ماهیها در اقلام مختلف، رنج بیماری را کاهش داده که این امر منجر به افزایش تولید و کاهش قیمت تمام شده و ارتقای سطح سلامت مصرفکنندگانش شده است.
به گفته وی، از سوی دیگر آنتی بیوتیک داخل بدن موجود رسوب میکند و مصرفکنندگان با مصرف گوشت آن آنتی بیوتیک را دریافت میکنند و زمینه خطر مقاومسازی به آنتی بیوتیک در آنها از بین میرود.
وی در پایان گفت: حال من شرکت دانشبنیان، استارتآپ و شتابدهنده این واکسن را طراحی کردهام. از نظر عملی نیز مجوز آن را گرفتهام، اما نمیتوانم فرهنگسازی کنم، زیرا در همه دنیا کار فرهنگسازی برعهده دولت است. دولتها با روشهای مختلف آموزشی و وضع قوانین استفاده از این محصولات را فرهنگسازی میکنند. دولت ایران نیز باید به این مسئله ورود پیدا کند.
انتهای پیام/